Különféle hangszórós mérések

Ezt az oldalt olyan kisebb mérések számára hoztam létre, amelyeknek nem akarok önálló irományt, de "gyűjtő jelleggel" mégis dokumentálom azokat.

  • 16 centiméteres hangszórók
  • Monacor DT-99 impedancia-menet

    16 centiméteres hangszórók

    Néhány 16 centiméter átmérőjű hangszórót hasonlítottam össze, hogy egymáshoz képest mekkora az érzékenységük. Szerettem volna képet alkotni arról, hogy az autómba készülő hangrendszerhez mi lenne az optimális választás. Két szempont motivált: Egyrészt a minél kisebb dobozméret, hogy a kocsi eleve kis csomagteréből minél kevesebbet kelljen "elrabolni". Másrészt pedig, mivel csak a rádió normál, 12 V-os végfokáról lesz hajtva a hangszóró, minél jobb hatásfokot szerettem volna.

    A következő típusokat vizsgáltam: HA 18 1544-595 (H2000), ARN5604 (Tesla), SRP 1620 (SAL) és LB 0932 (ORION HS 9 MAMBO). Szívesen bevontam volna még a tesztbe az M'N'C 30146-ot, mert a (persze vélhetően nem igaz) paraméterei alapján kedvezőnek ígérkezett, de sajnos nem fértem hozzá. A H2000 és a Tesla 4 Ω-os, a SAL és az LB viszont 8. Utóbbi kettő eleve nem optimális a fentebb vázolt feladathoz (12 V-os végfok), de az általános összehasonlítás érdekében ez nem volt probléma. Nem titkolom, hogy kíváncsi voltam a H2000 kontra "kínai csoda" menetre, ezért kellet az SRP és jól jött volna az említett M'N'C is.

    A 30 literes mérődobozomban próbáltam valami optimális hangolást találni és összevetni az átviteli függvényeket. A 8 Ω-os hangszóróknál a szint-helyesség érdekében valahol 3 dB pluszt kellet hozzáadni. Mivel a "Méricske" erősítője 6 dB-es lépésekben állítható, a következő trükk segített: Az erősítést beállító rövidzárak közül (J9..15) a J11-re kívánkozott az átkötés (az Én elrendezésemnél). De a két 8 Ω-os hangszóró esetében a J10-re is toltam egy "jumper"-t, melynek eredményeképp az OPA erősítése kb. 3 dB-el nőtt (pontos, számított értéke 2,89 dB).



    Látható, hogy a HA 18 a legjobb érzékenységű, de a kis, öreg Tesla is igen jól teljesít! Sajnos az SRP 1620 már vagy két dB-el érzéketlenebb, de 200 Hz fölött akár 4..5 dB-el is elmarad a HA 18-tól. Persze a SAL máshol még lehet jó, hiszen "Ő" megy a legmélyebbre (gondolatban toljuk csak fentebb a kék vonalat!) Az LB 0932 pedig ebbe az elrendezésbe (30 liter bass-reflex) nem való.

    Monacor DT-99 impedancia-menet

    A magashangszórók impedancia-menete természetesen nem olyan, mint egy ellenállás. Ha viszont a keresztváltót szeretnénk minél kisebb hibával lezárni, törekedhetünk az Ω-osabb jellegre. Egy ellenállásos osztó (L-pad) már önmagában segít a problémán, de ha nem kell visszafogni a magasat, még lehet más megoldás. A DT-99 impedancia-menetét vizsgálva szembetűnik, hogy a kHz-es tartományában az a névleges érték fölötti. Némi próbálkozás után úgy tűnt, hogy egy 68 Ω-os ellenállás párhuzamosan kapcsolásával javul a helyzet. Igaz, hogy ekkor már 700 Hz alatt alacsonyabb az impedancia a névleges értéknél, de ez most nem érdekes. A csökkenés mértéke a szabvány szerinti 20 %-on belüli, és vagy két oktávval a keresztezési frekvencia alatt van. Lehetséges e kis szépséghiba korrigálása is, de a gyakorlatban nem sok értelme van. Csupán érdekesség képpen: ha az ellenállással sorba kapcsolunk egy 6,8 µF-os kondenzátort, akkor az alacsonyabb frekvenciákon közel névleges értékű marad az impedancia. A háromféle elrendezés mérései: